Interview Marianne Vos

Topsportster Marianne Vos vertelt:

20150402_223308 (1)Iedereen in Wijk en Aalburg is trots op “onze” Marianne Vos, wielrenster  op de weg en op de baan en veldrijdster. Ze groeide op  in Wijk en Aalburg. Zowel in het wielrennen, als het veldrijden, heeft ze in de afgelopen 10 jaar heel wat Europese-  en Wereldtitels behaald. In Wijk en Aalburg, waar ik zelf sinds 6 jaar woon, rijdt ze ieder jaar mee met de 7 Dorpenomloop. Deze wedstrijd werd vorig jaar omgedoopt tot de “Marianne Vos Classic Tour” en gaat door de 7 dorpen van de Gemeente Aalburg, met start en finish in Wijk en Aalburg.

Vanuit mijn interesse als voedingsdeskundige en lifestyle-coach, wilde ik altijd al graag een topsporter interviewen en na het lezen van haar boek: “Op de troon”, stond Marianne Vos zeker boven aan mijn lijstje. Wat een gedrevenheid! Waar blijft ze de energie vandaan halen?

Op donderdag 2 april ontmoette ik haar, bij het Marianne Vos Wielercafé. Ze was meteen enthousiast en wilde graag met mij delen, wat zij doet om in topconditie te blijven. Op 9 mei a.s. is het weer zover. Dan zal ze weer verschijnen, aan de start van de “Marianne Vos Classic Tour” en zitten we weer met z’n allen langs de route. Zelf zal ik op dit evenement, het “Marianne Vos Wielerfestival”, aanwezig zijn, om te laten zien waar Pure Energy voor staat.

Volg jij een bepaald voedingspatroon of (sport)dieet om zo fit mogelijk te blijven?

Voor mij als topsporter is een goede en gezonde voeding erg belangrijk voor mijn prestaties. Ik volg geen specifiek dieet, maar ben wel bewust met mijn voeding bezig, om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Naast training en rust is voeding een belangrijke pijler, om je lichaam fit te krijgen en te houden.

Wat eet je vlak voor een belangrijke wedstrijd? Eet je een stevige maaltijd, een aantal uren van te voren, of eet je ook nog direct voor een wedstrijd en waar let je dan op?

De dag voor een wedstrijd, is het van belang, voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Op die manier laad je het energieniveau. Op de dag zelf eet ik drie uur voor de start mijn laatste maaltijd. Die bestaat meestal uit yoghurt met muesli en bruin brood met magere vleeswaren of appelstroop. Eventueel eet ik nog een banaan of een reep, een uurtje voor de wedstrijd. Direct voor de race, probeer ik in ieder geval, goed te hydrateren, maar neem ik meestal geen energierijke voeding. Dit kost het lichaam namelijk energie om te verwerken en op te slaan. Tijdens de wedstrijd zelf is het dan wel zaak, om de energie te blijven aanvullen.

Momenteel wordt er erg veel aandacht besteed aan glutenvrij eten. Veel mensen blijken zich beter te voelen en hebben meer energie als ze gluten schrappen of verminderen in hun dagelijks voedingspatroon. Zijn er voedingsmiddelen, die jij vermijdt, omdat je merkt dat je dan minder presteert of dat ze jouw energie juist afbreken i.p.v. opbouwen?

Er zijn weinig voedingsmiddelen die ik echt mijdt, maar ik weet dat ik niet zo goed reageer op varkensvlees en chocolade. Dat merk ik voornamelijk aan mijn huid, maar dat betekent ook dat het mijn lijf energie kost, om dat te verwerken. Verder probeer ik zoete tussendoortjes of een “vette hap” te beperken, maar hierbij heb ik wel het motto, dat een enkele keer “zondigen” geen kwaad kan.

Als topsporter ligt jouw energieverbruik enorm hoog. Heb je wel eens te maken gehad met uitputtingsverschijnselen en wordt er in de sportwereld dan ook getest op vitaminen- en mineralentekorten bij deze verschijnselen?

Als topsporter, moet je er inderdaad op letten, dat je voldoende vitaminen, mineralen en voedingsstoffen binnenkrijgt. In zware trainings- en wedstrijdperiodes, wil het nog wel eens lastig zijn, om alles goed aan te vullen. Zeker als je dan ook nog eens op een onbekende locatie bent. Onze bloedwaarden worden wel regelmatig getest en gemonitord, dus als er vermoeidheids- of uitputtingsverschijnselen de kop op steken, dan is de medische staf er vaak snel bij.

UCI Road World Championships - Day SevenVind jij dat er in de sportwereld voldoende aandacht wordt besteed aan het belang van gezonde voeding en begeleiding hierin, voor sporters die meedraaien in de top?

Je hebt, als sporter zelf, een grote verantwoordelijkheid in de keuzes, wat betreft training, voeding, rust e.d. Het belang van voeding wordt wel steeds meer gezien en de kennis wordt steeds breder ingezet. Bewust met je eten bezig zijn, vindt zijn basis in kennis hierover, Daar ligt het grootste deel van de begeleiding, die ik heb gekregen. Een enkele keer bijsturen in voedingspatronen is dan nog een vervolgstap, waar ik ook baat bij heb gehad.

Je bent vaak onderweg en verblijft vaak in het buitenland. Wat neem je beslist mee en zou je echt niet kunnen missen, als het om eten gaat?

Voeding onderweg is een essentieel punt, want vaak is de trainings- of wedstrijdbelasting dan het grootst. Ik ben geen moeilijke eter en pas me graag aan, aan de lokale keuken, maar soms is het fijn als onze eigen begeleiding erop toeziet, dat alles in voldoende mate aanwezig is. Er zijn weinig dingen, die ik zeker niet kan missen, maar appelstroop zit bijvoorbeeld altijd in de ontbijtbox van onze ploeg. Een gewone, verse, bruine boterham is één van de weinige dingen, waar ik echt naar uit kan kijken, als ik weer in Nederland terugkom.

De volgende vraag komt van Ralph Moorman. Hij is Ir. Levensmiddelentechnologie en gezondheidscoach. Ralph Moorman is eigenaar en ontwikkelaar van de Hormoonfactor en het Hormoonbalansdieet en begeleidde verschillende BN’ers naar een gezond bestaan. In zijn vrije tijd is hij een fanatiek mountainbiker. Hij wilde graag het volgende van je weten:

Tijdens inspanning is de vertering van voeding niet optimaal en wordt vaak logischerwijs gekozen voor “lege calorieën”. Wat is jouw strategie, om dit buiten de trainingen en wedstrijden om, weer aan te vullen? Neem je dan extra nutriëntrijke voeding of gebruik je voedingssupplementen?

De inname van “lege calorieën”  probeer ik zoveel mogelijk te beperken tot de wedstrijden. Tijdens trainingen neem ik liever natuurlijke producten, zoals een banaan of gedroogd fruit. Daarnaast vind ik een snee ontbijtkoek of een krentenbol altijd lekker, om een “bite” te hebben.

Wat doe je als je jezelf niet helemaal fit voelt?

Als ik mezelf niet fit voel, geef ik mezelf de tijd om te herstellen en zal ik een inspanning vermijden. Een uurtje los trappen zou evt. kunnen, maar verder geen trainingen. Daarnaast zorg ik dat ik goed eet en evt. extra of vroeger onder de wol kruip.

Trainen voor het wielrennen bestaat vast niet alleen uit fietsen. Uit welke onderdelen bestaan jouw trainingen nog meer?

Ook op het gebied van training, gaat het om het vinden van een balans. Veel van de trainingen vinden wel op de fiets plaats, maar om de kracht te vergroten en blessures te voorkomen, is kracht- en corestabilitytraining een belangrijk onderdeel van het programma. ´s Winters komen er in het veldritseizoen ook nog looptrainingen bij.

Door de aanmaak van verschillende hormonen en stofjes, kan sporten ook een verslavende werking hebben. Zou jij je gelukkig kunnen voelen, zonder een sport te beoefenen?

Als ik een tijdje rust heb, of er gedwongen uitlig, dan merk ik dat ik toch wat onrustig word. Mijn lichaam vraagt dan om inspanning en als  “competitiedier”, wil ik ook graag de spanning van de koers voelen. Het is wel degelijk zo, dat het vrijkomen van endorfines en adrenaline een verslavende werking heeft. Na een zware training is de voldoening dan ook vaak groot. De euforie, die ik vind in de sport, zal ik niet zomaar ergens anders vinden. In sport heb je pieken en dalen en hoe dieper het dal, hoe hoger de piek weer kan worden. Ik denk dat ik wel gelukkig kan zijn zonder de sport, maar ik ben gelukkig om nu het maximale uit de sport te kunnen halen.

 Als topsporter drijf je jezelf vaak tot het uiterste. Je overschrijdt vaak je grenzen en vraagt veel van je lichaam. Ben je nooit bang, dat je te ver gaat en je lichaam je in de steek laat?

In de topsport ben je bezig, om het maximale uit je fysieke mogelijkheden te halen. Hierbij zoek je je eigen grenzen op en probeer je ook die grenzen te verleggen. Dit betekent, dat je soms op het randje zit en moet balanceren op een dun koord. Topsport is op die manier niet altijd gezond, maar zolang je goed naar je lichaam blijft luisteren, weet je ook wanneer je te ver bent gegaan en zal je lichaam ook snel weer kunnen herstellen. Ik ben me wel bewust van het feit, dat alles moet kloppen, om absolute topprestaties neer te zetten en dat dat niet vanzelfsprekend is.

Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal moet je ijzersterk zijn in de topsport. Soms kan dat net het verschil maken, tussen winnen of verliezen. Tevens moet je kunnen presteren onder hoge druk. Denk jij, dat je dat kunt leren of is dat puur een stukje mentaliteit, of beide?

Dit is een combinatie van beide, maar zit al voor een deel in je karakter opgesloten. Wilskracht en doorzettingsvermogen, heb je grotendeels in de genen, maar je bijvoorbeeld wel aan zelfkennis en zelfvertrouwen blijven werken.

Topsport is iets, waar je 7 dagen per week mee bezig bent en enorm veel van je vraagt. Maak je bewust tijd voor ontspanning of gewoon even helemaal niets doen?

Vanuit mezelf heb ik de neiging, om mijn agenda vol te plannen, maar dat probeer ik te verminderen. Ik weet, dat rust minstens zo belangrijk is als training, omdat tijdens de rust de opbouw van de training pas begint. Ik vind het dan ook heerlijk om even niks te doen te hebben en thuis een dag te genieten van kleine dingen.

Ik heb bewondering voor deze sterke, jonge vrouw, hoe bewust zij bezig is met haar lichaam en topsport.

Wil je meer lezen over deze fietsmalle wielerkoningin? Bestel dan haar boek:

op de troon